Bojana Živković, Technoline: Pametna softverska rešenja su investicija, a ne trošak

Autor: Katarina Marinkovic, 17.07.2021

Kategorija: Intervju

Početkom maja ponosno smo lansirali Mainstream Cloud Marketplace, prvi lokalizovani ekosistem biznis aplikacija na cloudu, sastavljen od pažljivo odabranih rešenja domaćih i internacionalnih kompanija. Iako je selekcija proizvoda za Marketplace vođena kriterijumima inovativnosti, praktičnosti i kvaliteta, značajan uticaj imao je i porast potrebe za određenim tipom softverskih B2B rešenja. U želji da klijentima ponudimo odgovore na najaktuelnije i novonastale izazove, među Cloud Marketplace rešenjima našla se Opera, platforma kompanije Technoline, specijalizovana za kompanije kojima su resursi i imovina  ključni poslovni resursi, a njihovo upravljanje, kontrola i optimizacija jedan od ključnih ciljeva.

Nije potrebno naglašavati da su protekla godina i sve njene prateće okolnosti, imale ogroman uticaj na industriju logistike, transporta, distribucije i pre svega uticaj na sve vrste resursa. Svakako su resursi i njihova kontrola postali jedan od važnih faktora poslovanja.

Kako su na njih odgovorile kompanije, koja je uloga pametnih rešenja u odgovoru na nove izazove i u kom pravcu se kreće tržište u Srbiji, razgovarali smo sa Bojanom Živković, inženjerom prodaje u kompaniji Technoline.

U sklopu Mainstream Marketplacea, Technoline ima ulistana tri B2B rešenja – Opera Asset Management, Opera Fleet Costs i Opera LD TMS – na cloudu. Šta je zajednički imenilac za sva tri, koji čini ove proizvode jedinstvenim?

Softverska platforma „Opera“ ima nekoliko zajedničkih imenilaca:

  • Optimizacija
  • Resursi/imovina
  • Udaljene lokacije/teren/field

U jednoj rečenici: u osnovi svih naših rešenja je kontrola i optimizacija resursa/imovine na terenu tj.na udaljenim lokacijama.

Naveli ste optimizaciju kao prvi cilj – šta to konkretno znači za kompanije koje koriste Opera rešenja?

Svedoci smo da svako od nas ni u sopstvenoj kući ne zna baš uvek gde nam šta stoji i gde nam se šta nalazi u nekom trenutku. A takođe smo svi svedoci da ne znamo ni kada nam ističe garancija za koji uređaj, a da ne spominjem svest o nekom preventivnom održavanju.

Isti je slučaj i sa kompanijama, samo što se u kući nekako izborimo sa tim, ali kompanije zbog toga imaju velike troškove, kako direktne, tako i indirektne.

Dakle, hajde prvo da popišemo, unesemo i prikažemo na mapi sve resurse koje imamo, pre svega negde na terenu, da znamo šta imamo i gde imamo. Da bismo obišli te resurse na terenu, neophodna su nam neka prevozna sredstva, dakle i to su resursi, neophodna nam je radna snaga, pa i to su resursi, i na kraju nam je potreban i neki alat i sredstva za rad – opet resursi.

Kada popišemo resurse, onda nad njima vršimo kontrolu, podešavamo akcije i statuse. Neke od tih resursa možemo „pratiti“ upotrebom senzorskih jedinica (IoT – Internet Of Things) da bismo u realnom i/ili skoro realnom vremenu dobijali parametre o statusu samih resursa, o njihovom kvalitetu, o njihovom kvantitetu i slično. Osnovni cilj je optimizovati rad svih tih resursa, imati kontrolu nad njima, smanjiti troškove i povećati efikasnost.

Bojana Živković, inženjer prodaje u Technoline Srbija. Fotografija: privatna arhiva

Pomenuli ste da svest o preventivnom održavanju nije naročito usađena u poslovnu kulturu u Srbiji. Vidite li da se to polako menja i ako da, čemu se ta promena može pripisati?

Da, menja se se svakako, i hteli mi to da priznamo ili ne, ali preventivno održavanje dolazi sa povećanjem standarda i napretkom samog društva.

Preventivno održavanje, koje je „trošak“ (zašto bih popravljao nešto što radi), je u stvari mehanizam ostvarivanja uštede. I veći i uređeniji sistemi to koriste za razliku od manjih i neuređenih. I to je pravilo svuda u svetu.

Na sreću, kod nas se to menja, što je pokazatelj da se ipak približavamo uređenim sistemima.

Koje su glavne prednosti cloud modela primene za korisnike vaših rešenja (smanjenje troškova, skalabilnost i fleksibilnost, ušteda vremena, kompletna podrška, jednostavnost korišćenja)?

U osnovi, za krajnjeg korisnika, cloud rešenja predstavljaju smanjenje troškova pre svega IT resursa, zatim brzu implementaciju, agilnost u prilagođavanju cloud infrastrukture zahtevima aplikacije i na kraju kompletnu podršku.

Cilj je krajnjem korisniku omogućiti uslove da se fokusira na svoje core poslovanje, a obezbeđivanje tih uslova prepustiti kompanijama kojima je to fokus i osnovni biznis. Sa krajnjim ciljem da konačno svi rade ono što najbolje rade i da to rade još bolje.

Rešenja Opera Fleet Costs i  Opera LD TMS na cloudu, namenjeno je kompanijama kojima su vozila jedan od ključnih resursa. Kako je Covid kriza uticala na logističku industriju i kako vaše rešenje pomaže da se reše potencijalno novi logistički izazovi u post-Covid svetu?

Svakako, Covid kriza pored svih negativnih uticaja je pozitivno uticala kako na već započeti proces digitalizacije, tako i na ogromnu potrebu za rad na daljinu u svim oblicima. Kako bi se obezbedili uslovi za sve navedeno jasno je da je došlo do ekspanzije kako softverskih alata, ali tako i do ekspanzije dostave razne robe pre svega na kućne adrese, ali zbog povećanja potrošnje, i do samih prodajnih mesta. Stoga su vozni parkovi i isporuka i distribucija postali još važniji šraf u mnogim biznisima.

Pre svega na početku krize smo bili svedoci nepripremljenosti mnogih kompanija za rad na daljinu, za online prodaju, za distribuciju robe na veliki broj lokacija, što smo svi osetili na svojoj koži.

Naša rešenja opet pomažu kompanijama da se bave onim u čemu su najbolji, a to je njihov sopstveni biznis, a da našim rešenjima prepuste kompletnu optimizaciju isporuke robe (od raspodele robe po vozilama, rasporeda utovara robe u svako vozilo, do tačnog redosleda istovara i optimizacija ruta), gde i krajnji korisnik sada ima mogućnost uvida u plan isporuke i zna kada može očekivati robu.

Technoline
Technoline rešenje „Opera“

Jedna od ključnih funkcionalnosti vaših rešenja je automatizacija, benefit koji doprinosi uštedi novčanih i vremenskih resursa. Da li su, po vašem iskustvu, kompanije u Srbiji svesne i spremne na usvajanje alata koji smanjuju manuelni rad?

Smatramo da Srbija po pitanju svesti ne zaostaje mnogo za ostatkom, pre svega, razvijenog sveta. Ne računajući možda Ameriku, Evropa takođe još uvek prolazi kroz fazu prilagođavanja i razvoja svesti o samoj digitalizaciji, automatizaciji itd.

Da li ima nerazumevanja? Ima. Da li se na reč automatizacija odmah pomisli na smanjenje broja zaposlenih? Da, ali realizacijom projekata i sve većim brojem kompanija koja usvajaju nova rešenja i alate polako dolazimo to tačke da se bez toga ne može kvalitetno poslovati. Jasno je da su veći sistemi u većem problemu jer su robusni i teže se prilagođavaju. Ono gde Srbija možda još uvek kaska je svest o vrednovanju usluga i softverskih alata kao „pameti“ koju neko naplaćuje. Potrebna je dodatna edukacija da bi se softverska rešenja doživela kao investicija koja se višestruko vraća, a ne trošak. Softverske, a generalno i uslužne kompanije to moraju da spreče, i moraju se izboriti za vrednovanje svog rada i znanja na tržištu.

Optimizujte svoje resurse i procese već danas

Technoline rešenja u okviru Opera platforme dostupna su na Cloud Marketplaceu po principu „ključ u ruke“. Kontaktirajte našu prodaju za besplatne konsultacije.

Mainstream Marketplace koristi kolačiće kako bi se osiguralo bolje korisničko iskustvo i funkcionalnost stranica. Više o kolačićima mozete pročitati na stranici Politika kolačića.